Bilim ve Teknik'ten Talebelere Risale

O neylerse güzel eyler,
Gerisi yalan eyler.
-- Kotakinabalu atasözü

İç bade, sev güzel.
-- Anonim

Mübarek gün Cuma'nın ertesi günü idi. Yani, yarı kutsal sayılır, idi. Pirim Hacı Ehhmedd Sallalallah (QXW) ile çarşıya doğru aheste yürümekte idik. Dolmalık biber alacak, idik. Zira, pirim zevcesi, ayaklarına gül dökülecek, kiraz dudaklı, elma yanaklı, kalem kaşlı, hoppa, oynak, şehvetli ve terbiyeli, ideal kadın Cihanyandı Hanımefendi zeytinyağlısını pek güzel yapar idi. Parmaklarınızı yalar, o da yetmez ise zevk ve huşu ile emer idiniz, iştahınız açılır, aşka gelir, onu bir sarsam diye hayal eder, idiniz. Pazar yerindeki tezgahlarda, ince siyah örtünün altındaki o kımıl kımıl armutlar gözünüzün önünden gitmez, o bıngıl bıngıl karpuzlar rüyalarınıza ak sakallı dedelerden daha fazla girer çıkar idi. Girer çıkar, girer çıkar, idi. O denli leziz yapar idi zeytinyağlı dolmayı Cihanyandı Hatun Hanımefendi.

Sebzeci sonda olduğundan gayrı, önce pirinç almamız lazım geldiğini düşündü o engin ve derin insan, hocaların hocası, şeyhlerin korkulu rüyası, efendim, ve Cihanyandı'nın, o süt gibi ak, su gibi aziz, vücudu taze çilek kokan Cihanyandı Hanımefendi'nin kocası Hacı Ehhmedd Sallalallah (QXW). Tabiatiyle, her zaman olduğu gibi, kararı pek isabetli idi. Beni ona emanet eden büyüklerim pek haklı idiler; onun, ve tabii Cihanyandı hanımefendinin yanında ne kadar uzun süre sabırla sebat eder, risalelerini bila kayd-ı şart aksatmadan okur ve onun sözünü dinler isem, o denli neşvünema bulacak, idim.

Üstün insan, Hacı Ehhmedd Sallalallah (QXW), taşımam içün pirinci bana verince dünyalar benim oldu. Bunu köydeki arkadaşlarım duyunca hasetten çatır çatır çatlayacak idiler. Heyecanla pirince elimi attım ve bir kaç saat sonra Cihanyandı Hanımefendi'nin o narin elleriyle şu an elimde yağmur daneleri gibi kaymakta olan pirinci avuçlayacağını, yoğuracağını hayal ettim. Ne büyük şeref, güzel Allahım! Ellerimden onun ellerine. İç pilavı biberlere sokacak, taşan kısmı ince ve uzun parmağıyla sıyırdıktan sonra emerek tadına bakacak idi. Yarabbi, bu ne mutluluk!

Bibercinin önüne nihayet gelmiş idik. Mükemmel insan, arif ve bilge kişi, öğretmenim ve ince belli Cihanyandı Hanımefendi'nin kocası Hacı Ehhmedd Sallalallah (QXW) biberleri benim seçmemi istedi. Kulaklarıma inanamıyor, idim. Ben, daha onun saygısına mazhar olmak içün seneleri olan garip köy uşağı Abazeddin, dolmalık biberleri seçecek idim. Hemen atıldım. Cihanyandı Hanım'ın avcuna gelecek, ayasına şık diye oturacak, pilavı içine sokar iken yırtılmayacak kadar kalın, amma pişince ağızda kaymak gibi eriyecek biberleri bulabilmek amacıyla tezgaha atladım. Hocamın güvenine layık olmalı, idim. Ellerim bu görevin bilinci ile titreyerek biberlerin en dolgununu, en parlak renklisini aradım. Saplarının Cihanyandı Hanımefendi'nin zorlanmadan koparacağı kadar uzun ve fakat, parmaklarıyla hafifçe kavrayıp ucundan çektiğinde müşkülat çıkarmayacak kadar zayıf olmasına bilhassa dikkat ettim.

Eve dönünce müsaade isteyip yukarı çıktım. Bir süre sonra, pişen dolmalık biberin kokusu burnuma gelince boy abdesti almak üzere banyonun yolunu tuttum. Bahtiyar idim.

Talebeler!

Siz de hocanızın söylediklerini can kulağı ile dinleyiniz. Dediklerini aksatmadan yapınız. Unutmayınız: Kıymetiniz onların feyzi ile artacak.

Bilim ve Teknik, Nisan 2009, sf 31.

Yorumlar

  1. T.beyefendi hazretleri;nisan ayında neşredeceğiniz bu muhteşem mecmuanın hulasası ve şeklüşemaili mevzuunu büyük bir dikkat ve ehemmiyetle tetkik etmiş bulunmaktayım.Gördüğüm manzara karşısında fevkalade mütehassıs olduğumu ve sefil ruhumu bu ali ilmifünunun ziyası ile nurlara gark eylemiş bulunduğunuzu zikretmeyi bir borç bilirim.O ne mevzuuya hakimiyet,o ne istikbal müşahadesi,o ne nefis kalemşörlük.İlmi makalenizi hatmederken; elim ruhum adeta sefil ve cahil bedenimi terkeylerek semavi bir cereyanın rüzgarı ile ebedi hazlara haşrolmuştur efendim.Bu fakir kulunuzu fevkalade fikri heyecan kasırgaları ile bahtiyar edip,memleket sathında böyle ilim irfan sahibi ali şahsiyetlerin mevcudiyeti de istikbalin,büyük ecdadımızın işaret etmiş bulunduğu istikamette emin eller vasıtası ile inşa edilmekte olduğu intibaını bize bir kerre daha hissettirmiştir.Ki;bundan alacağımız ulvi hazzın eşi menendi bulunmamaktadır efendim.Beşeriyetin terakkisinde zatıalinizin idare ve inhisarındaki ilmi mecmuada olduğu gibi,neşrolmakta bulunan cümle mecmua ve matbuatın bu vaziyeti idrak edip,sizin tarikinizden giderek;ilmi-fikri kılavuzluğunuzu, gerek alenen gerek zımnen kabul eyleyerek,beşeriyete,memleketimize ve cemaatikadimimize hizmette kusur eylememeleri temennisinde bulunmak bizim için,hissettiğimiz bu ulvi heyecan sebebi ile bilhassa zaruri bir hal almıştır.Memleketimiz sathında daha nice ilimperver şahsın,tesis edilmekte olan yeni fikri nizamın müdafileri olacağının şuuru
    ,zatıalinizin dehasıyla daha nice mektebisani,idadi ve darülfünun mekteplerinin,bilumum talebe,hoca,muallim ve müderrislerinin deruni bir haz ve idrak ile faydalanacağı bu tarz eserleri;fikri ve ruhi inkişaflarının müsebbibi kabul ederek,zatınızın nurlandırdığı bu istikamette adım adım yürüyüp, yakın istikbalimizin muhteşem nizamını tesis edeceklerinden bir lahza olsun şüpheye düşmemek azim ve ümidindeyim efendim.Ezcümle;bizleri ziyadesiyle fikri,münevverani bir hisle kavrayıp istikbalin tesisinde ümmidibülendimizi cuşa getiren neşrinizi, bir tek naçizane teklifimizle;isminin ilmüvesaite münavebe edilmesini, zatıalinizden bunun bir tenkid olmadığının idrakine sahip olmanız ümmid ve dileğiyle niyaz ederim efendim. Zatınızın ve neşir heyetinizin böyle nefis bir üslupla kaleme aldıkları makalenin,gerek ilmi gerek fikri gerekse hayatıcemimizin her mevzuuna dair fikriyatı bizim naçiz,sefih ve ilmüvesaitten biidrak ruhumuzu,neşrolunan her sayısıyla hakikatın ifadesine bir nebze daha yakın kılacağından emin olarak;sizi ve nezdinizde mecmuayıalinizi bir kerre daha tebrik ediyor,muvafakiyetinizin ebediyen devamını niyaz eyliyorum efendim.Makalenizde de vücude geldiği itibariyle,her türlü dünya nimetinden ve hazzından münezzeh olan ruhukadiminiz,taltiflerin en yücesine mazhar olmaya şayandır.
    Zatımuhtereminize en kalbi şükranlarımla..

    İsmail Fevzi TORİKZADE...

    YanıtlaSil
  2. Aziz Torrikzade kardeşim, canım!

    Mütevazi risale-i nur'umuzu esvab-ı mucibince pek güzel müşahade eylemişsiniz. O derece ki ziyadesiyle mütehassıs oldum, dilim tutuldu, damağım kurudu. Zat-ı alinizin fikirleri yaşadığımız bu pek karanlık günlerde kordan bir huzme gibi bize yolumuzu gösterecek. O güzel (ve de yumuşak) insanın da izniyle elbette münevver kulların inkişafında biz de karınca kararınca üzerimize düşeni yapacağız.

    Sizin de pek güzel tesbit ettiğiniz gibi bazı eksiklerimiz mevcut. Mecmuanın eski ve çirkin ismi de bunlardan biri. Evvel Allah sonra Gulik, ulvi amacımıza uygun, ilmi, arifi, arızi ve bilhassa kabızi yeni bir isim bulacağız.

    Neşriyyatımız her daim sürecek!

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Papağan Totemi

Cadılar Tanrıçası Aradia

Gezegen Simgeleri