Halkla İlişkiler Şirketleri ve Küresel Üstünlük Grubu - küg10
Küresel üstünlük çabalarına kamuoyu desteğinin kontrol edilmesinin etkisi tartışmalı da olsa revaçta olan bir yolu da halkla ilişkiler (Hİ) şirketlerinin kullanılması. Son yıllarda, gerek Amerika içi gerekse uluslararası sözleşmelerini çoğaltan Hİ şirketleri karlarını artırdı. ABD içinde doğrudan propaganda kampanyaları yasadışı da olsa, hükümetler ve Hİ şirketleri, Amerikan okuyucularına anında ulaşacak yabancı gazetelere haber ekerek (kullanılan terim bu; ben de aynen almayı uygun gördüm; a.) yerel kamuoyu oluşturmanın yaratıcı bir yolunu buldular.[47] Hükümet, kitlelerin belirli bir konuda ideolojik bir tepki vermelerini sağlamak için bu firmalara bel bağlarken, Hİ şirketleri de kârına baktı. Tepedeki güç ve sermaye yoğunlaşması askeri yükleniciler ve hükümetle sınırlı kalmadı. Halkla ilişkiler şirketleri ve kriz yönetim kuruluşlarının kamuoyu üzerindeki etkisinde de aynı eğilim görüldü.
Teröre karşı sürekli savaşa olan desteği şekillendiren görüntüler arasında Saddam Hüseyin'in heykelinin devrilmesi, er Jessica Lynch'in kahramanca kurtarılışı ve kitle imha silahlarıyla ilgili dramatik hikayeler de bulunmaktaydı.[48] Birinci Körfez Savaşında, dünya bebeklerin nasıl küvezlerinden alınıp hastane koridorlarına atıldığını ve Kuveytlilerin acımasız Irak diktatöründen kurtarılmalarını isteyen yürek yakan feryatlarını Kongre'de yapılan tanıklıklarda gördü. Gerçekse, bu resimlerin, ödemesi CIA tarafından yapılan ve The Rendon Group, Hill and Knowlton ve diğer özel halkla ilişkiler ve kriz yönetim kuruluşlarına ısmarlanmış olduğuydu.[49]
Haberleri yayan ve biçimlendiren şirketler o kadar iç içe girmiştir ki ABD ve Avrupa'daki halkla ilişkiler şirketlerinin büyük bir çoğunluğu üç dev şirketin şemsiyesi altındadır. Büyük üçlü, WPP, Omnicom Group ve Interpublic'in yönetim kurulu üyeleri, aynı zamanda önemli medya kuruluşlarıve askeri yüklenicilerin yönetim kurullarıyla, hükümet komisyonlarında üyelik yapmakla kalmayıp, hükümetin yasama ve yürütme organlarıyla doğrudan ilşkilere sahiptir.[50]
Halkla ilişkiler şirketi Rendon Group Amerika'nın önleyici savaşlarını (kendi ülkesini korumak için önce davranma) idare etmek için kiralanan şirketlerden biridir. 1980'lerde, Rendon Group, Panama Başkanı Manuel Noriega'nın devrilmesinde Amerikan halkının duygularının şekillendirilmesinde yardımcı olmuştur.[51] Grup, birinci Körfez Savaşında uluslararası destek için çalışmış, ve 1990'larda imajdan pazarlamaya, pazarlamadan Ahmed Çelebi'nin adeta elle seçimine dek Irak Ulusal Meclisini yaratmıştır.[52]
Rendon ve benzeri şirketler parayı izler, müşterilerinin talepleri doğrultusunda kamuoyunu yönlendirirler. Halkla ilişkiler sektörünün ticarileşmesi ve tekelleşmesi, küresel üstünlük grubuna verdikleri hizmetler örneğinde olduğu gibi, kamunun bilgi alışverişini engellerken, ABD'de ve giderek dünyanın geri kalanında parası enfazla olanın haber ve bilgiye hakim olmasına yol açmaktadır.
Amerikan halkının Irak'ın işgalini bu kadar kolay kabul etmesinin sebebi hükümet, Savunma Bakanlığı yüklenicileri, halkla ilişkiler şirketleri ve ticari medyanın ortaklaşa çabasının sonucudur. Teröre karşı savaşın kışkırtıcıları ve bundan başlıca çıkar sağlayanlar bu kuruluşlardır. Bu bağlantıların önemi, KÜG'nin güçlü kısımlarının, verilen mesajlar ispata gerek kalmayan gerçekler ve alışılmış haber olana dek propagandalarını yürütecek para ve kaynağa sahip olmaları gerçeğidir.
[47] 2000 tarihli Hazine, Posta İdaresi, Başkanlık Ofisi, ve Genel Hükümet Hatcamaları Yasası, Basım L. No. 106-58 p. 632, 113 Stat. 430, 473 (1999) kamuoyu oluşturma ve propaganda amaçlı harcamaları yasaklamaktadır.
[48] Jack Shafer, "The Times Scoops That Melted, Cataloging the wretched reporting of Judith Miller," Slate Magazine, 25/07/2003.
[49] Ian Urbina, "A Grad Student Mimicked Saddam Over the Airwaves Broadcast Ruse," Village Voice, 13-19/11/2002.
[50] Bill Berkowitz, "Tapping Karen Hughes," Working for Change," 18/04/2005.
[51] James Bamford, "The Man Who Sold the War Meet John Rendon, Bush's general in the propaganda war," Rolling Stone, Kasım 2005.
[52] "Hindistan/Irak: Worldspace Bids for Contract to Rebuild Iraqi Media Network," Global News Wire - Asia Africa Intelligence Wire BBC Monitoring International Reports, 17/12/2003.
24 Ağustos 2007'de yayınlandı.
Teröre karşı sürekli savaşa olan desteği şekillendiren görüntüler arasında Saddam Hüseyin'in heykelinin devrilmesi, er Jessica Lynch'in kahramanca kurtarılışı ve kitle imha silahlarıyla ilgili dramatik hikayeler de bulunmaktaydı.[48] Birinci Körfez Savaşında, dünya bebeklerin nasıl küvezlerinden alınıp hastane koridorlarına atıldığını ve Kuveytlilerin acımasız Irak diktatöründen kurtarılmalarını isteyen yürek yakan feryatlarını Kongre'de yapılan tanıklıklarda gördü. Gerçekse, bu resimlerin, ödemesi CIA tarafından yapılan ve The Rendon Group, Hill and Knowlton ve diğer özel halkla ilişkiler ve kriz yönetim kuruluşlarına ısmarlanmış olduğuydu.[49]
Haberleri yayan ve biçimlendiren şirketler o kadar iç içe girmiştir ki ABD ve Avrupa'daki halkla ilişkiler şirketlerinin büyük bir çoğunluğu üç dev şirketin şemsiyesi altındadır. Büyük üçlü, WPP, Omnicom Group ve Interpublic'in yönetim kurulu üyeleri, aynı zamanda önemli medya kuruluşlarıve askeri yüklenicilerin yönetim kurullarıyla, hükümet komisyonlarında üyelik yapmakla kalmayıp, hükümetin yasama ve yürütme organlarıyla doğrudan ilşkilere sahiptir.[50]
Halkla ilişkiler şirketi Rendon Group Amerika'nın önleyici savaşlarını (kendi ülkesini korumak için önce davranma) idare etmek için kiralanan şirketlerden biridir. 1980'lerde, Rendon Group, Panama Başkanı Manuel Noriega'nın devrilmesinde Amerikan halkının duygularının şekillendirilmesinde yardımcı olmuştur.[51] Grup, birinci Körfez Savaşında uluslararası destek için çalışmış, ve 1990'larda imajdan pazarlamaya, pazarlamadan Ahmed Çelebi'nin adeta elle seçimine dek Irak Ulusal Meclisini yaratmıştır.[52]
Rendon ve benzeri şirketler parayı izler, müşterilerinin talepleri doğrultusunda kamuoyunu yönlendirirler. Halkla ilişkiler sektörünün ticarileşmesi ve tekelleşmesi, küresel üstünlük grubuna verdikleri hizmetler örneğinde olduğu gibi, kamunun bilgi alışverişini engellerken, ABD'de ve giderek dünyanın geri kalanında parası enfazla olanın haber ve bilgiye hakim olmasına yol açmaktadır.
Amerikan halkının Irak'ın işgalini bu kadar kolay kabul etmesinin sebebi hükümet, Savunma Bakanlığı yüklenicileri, halkla ilişkiler şirketleri ve ticari medyanın ortaklaşa çabasının sonucudur. Teröre karşı savaşın kışkırtıcıları ve bundan başlıca çıkar sağlayanlar bu kuruluşlardır. Bu bağlantıların önemi, KÜG'nin güçlü kısımlarının, verilen mesajlar ispata gerek kalmayan gerçekler ve alışılmış haber olana dek propagandalarını yürütecek para ve kaynağa sahip olmaları gerçeğidir.
[47] 2000 tarihli Hazine, Posta İdaresi, Başkanlık Ofisi, ve Genel Hükümet Hatcamaları Yasası, Basım L. No. 106-58 p. 632, 113 Stat. 430, 473 (1999) kamuoyu oluşturma ve propaganda amaçlı harcamaları yasaklamaktadır.
[48] Jack Shafer, "The Times Scoops That Melted, Cataloging the wretched reporting of Judith Miller," Slate Magazine, 25/07/2003.
[49] Ian Urbina, "A Grad Student Mimicked Saddam Over the Airwaves Broadcast Ruse," Village Voice, 13-19/11/2002.
[50] Bill Berkowitz, "Tapping Karen Hughes," Working for Change," 18/04/2005.
[51] James Bamford, "The Man Who Sold the War Meet John Rendon, Bush's general in the propaganda war," Rolling Stone, Kasım 2005.
[52] "Hindistan/Irak: Worldspace Bids for Contract to Rebuild Iraqi Media Network," Global News Wire - Asia Africa Intelligence Wire BBC Monitoring International Reports, 17/12/2003.
24 Ağustos 2007'de yayınlandı.
Yorumlar
Yorum Gönder