Uçurtma Amerika'da - uç06
Amerika'da görülen ilk uçurtmayı, Kolomb kıtayı keşfettikten sonra oraya gelen Avrupalı göçmenler getirmiş olması mümkün. Her halikarda uçurtma Amerika'da çok popüler oldu. Bilinen en ünlü uçurtmacı, elektriğin mucidi, bilim insanı Benjamin Franklin'di. Yüzerken uçurtma uçurmayı sever, sudaki hızını artırmak için uçurtmadan yararlanırdı. Şimşek ve yıldırımla ilgili çoğu deneyinde uçurtma kullandı. 10 Haziran 1752'de metalden yaptığı uçurtmasını gökyüzüne çıkardı ve yıldırımların elektrik akımını, ucuna bağladığı iple aşağı çekerek bu olgunun arkasındaki gizemi aydınlattı. Amerikalı bilim insanı, telefonun mucidi Alexander Graham Bell de uçurtma tutkunuydu.
1893'te Hargrave, Amerikan Meteoroloji Bürosu'nun rüzgarın hızını, sıcaklığı ve atmosfer basıncını hesaplaması için katlanan bir uçurtma tasarladı. O günlerde, ABD'de benzer gereçler kullanan 17 meteoroloji üssü vardı ve 1933 yılına dek işlevsel kaldılar.
13 küçük delta uçurtmadan oluşan bir teğmenin yaptığı sekizgen uçurtma onu 50 metre yükseğe çıkarmıştı, ve havada 7 saat boyunca uçtu. Uçurtmalar insanın uçma tutkusunun öncüleri oldular. Amerikalı, uçağın mucitleri Wright kardeşlerin uçurtmalarla olan kopmaz ilişkisi bilinir. 1867'de doğan Wilbur Wright ve beş yaş küçük kardeşi Orville Wright, yalnızca lise eğitimi almış bisiklet tamircileriydi. Onları uçmaya yönelten şey küçüklüklerinden beri sevdikleri uçurtmalar oldu. Prof. Maray'ın hayvan makinesini, Otto Lilienthal'ın "Der Vogeeflug als Grudlage der Fliegebunst"unu, ve Prof. Samuel Pierpont Langley'in aerodinamik deneylerini incelediler, ve ayrıntılı notlar aldılar. Kartalların kanatları ve uçurtmalardan esinlendikleri ilk iki kanatlı uçak fikrini geliştirip, dünyanın ilk planörünün bir örneğini çıkardılar. ABD Meteoroloji Dairesi'nin teklifine uyarak uçaklarını kuzey California'nın Kitty Hawk sahiline götürdüler.
Aslına bakarsınız uçak, eğer uçak diyebilirsek, tahtaları çerçeve gibi birbirine bağlanmış jumbo uçurtmadan başka bir şey değildi. Rüzgar saatte 25 millik hıza ulaştığında, bu 18 ayak boyunda ve 5 ayak enindeki uçurtma, Wright kardeşler onu iple çekerken Kitty Hawk kumsalından yükselmeye başladı. Daha sonra, kanatları biraz değiştirip, bazıları insanlı, çoğu başarısız olacak sayısız deneme yaptılar. İki yıl boyunca bir çok başarısızlık yaşamaları onları yıldırmadı; insanın bir gün uçacağından emindiler.
Atölyelerinde bıkmadan veri topladılar, 200'ün üzerinde değişik kanat modeli denediler, en iyi biçimi bulabilmek için yaptılar, söktüler, tekrar yaptılar. Ve 4 Aralık 1903'te Wright Kardeşler'in yaptığı uçak Kitty Hawk sahillerinde büyük bir başarı elde etti. 1909'da geliştirilmiş uçaklarını göstermeleri için Paris'e davet edildiler ve Avrupa çapında heyecan uyandıracak bir rekor kırdılar ve tam 204 metre yükseğe çıktılar.
Amerikalılar uçurtmayı sever, gerek şehirde gerekse kasabalarda uçurtma uçurmak gözde bir eğlence ve hobidir. Uçurtma yapıp satan yüzlerce dükkan vardır. Yalnızca 1978'de 150 milyon adetten fazla uçurtma satılmıştır ve uçurtma dernekleri, imalatçıları ve dergileriyle her yerdedir.
Foto #1: Currier & Ives. "Franklin's experiment, June 1752: Prints and Photographs Division of the Library of Congress.
Foto #2: Smithsonian Institution National Air and Space Museum.
Foto #3: Kiting, Kış 2004, Sayı 25.
1893'te Hargrave, Amerikan Meteoroloji Bürosu'nun rüzgarın hızını, sıcaklığı ve atmosfer basıncını hesaplaması için katlanan bir uçurtma tasarladı. O günlerde, ABD'de benzer gereçler kullanan 17 meteoroloji üssü vardı ve 1933 yılına dek işlevsel kaldılar.
13 küçük delta uçurtmadan oluşan bir teğmenin yaptığı sekizgen uçurtma onu 50 metre yükseğe çıkarmıştı, ve havada 7 saat boyunca uçtu. Uçurtmalar insanın uçma tutkusunun öncüleri oldular. Amerikalı, uçağın mucitleri Wright kardeşlerin uçurtmalarla olan kopmaz ilişkisi bilinir. 1867'de doğan Wilbur Wright ve beş yaş küçük kardeşi Orville Wright, yalnızca lise eğitimi almış bisiklet tamircileriydi. Onları uçmaya yönelten şey küçüklüklerinden beri sevdikleri uçurtmalar oldu. Prof. Maray'ın hayvan makinesini, Otto Lilienthal'ın "Der Vogeeflug als Grudlage der Fliegebunst"unu, ve Prof. Samuel Pierpont Langley'in aerodinamik deneylerini incelediler, ve ayrıntılı notlar aldılar. Kartalların kanatları ve uçurtmalardan esinlendikleri ilk iki kanatlı uçak fikrini geliştirip, dünyanın ilk planörünün bir örneğini çıkardılar. ABD Meteoroloji Dairesi'nin teklifine uyarak uçaklarını kuzey California'nın Kitty Hawk sahiline götürdüler.
Aslına bakarsınız uçak, eğer uçak diyebilirsek, tahtaları çerçeve gibi birbirine bağlanmış jumbo uçurtmadan başka bir şey değildi. Rüzgar saatte 25 millik hıza ulaştığında, bu 18 ayak boyunda ve 5 ayak enindeki uçurtma, Wright kardeşler onu iple çekerken Kitty Hawk kumsalından yükselmeye başladı. Daha sonra, kanatları biraz değiştirip, bazıları insanlı, çoğu başarısız olacak sayısız deneme yaptılar. İki yıl boyunca bir çok başarısızlık yaşamaları onları yıldırmadı; insanın bir gün uçacağından emindiler.
Atölyelerinde bıkmadan veri topladılar, 200'ün üzerinde değişik kanat modeli denediler, en iyi biçimi bulabilmek için yaptılar, söktüler, tekrar yaptılar. Ve 4 Aralık 1903'te Wright Kardeşler'in yaptığı uçak Kitty Hawk sahillerinde büyük bir başarı elde etti. 1909'da geliştirilmiş uçaklarını göstermeleri için Paris'e davet edildiler ve Avrupa çapında heyecan uyandıracak bir rekor kırdılar ve tam 204 metre yükseğe çıktılar.
Amerikalılar uçurtmayı sever, gerek şehirde gerekse kasabalarda uçurtma uçurmak gözde bir eğlence ve hobidir. Uçurtma yapıp satan yüzlerce dükkan vardır. Yalnızca 1978'de 150 milyon adetten fazla uçurtma satılmıştır ve uçurtma dernekleri, imalatçıları ve dergileriyle her yerdedir.
Foto #1: Currier & Ives. "Franklin's experiment, June 1752: Prints and Photographs Division of the Library of Congress.
Foto #2: Smithsonian Institution National Air and Space Museum.
Foto #3: Kiting, Kış 2004, Sayı 25.
Yorumlar
Yorum Gönder