Şirketler Sansürle Başa Çıkabilir mi?
İnternet ve sansür olayında bence şirketlere biraz haksızlık yapılıyor gibi. Unutulmaması gereken nokta, kapitalist düzende şirketlerin önceliğinin kar etmek olduğudur.
Fiili sansür uygulayan Çin, Suudi Arabistan vb anti demokratik ülkeleri hariç tuttuğumuzda, demokrasiyle yönetilen ulkelerde (buna Türkiye’yi de katıyoruz), birbiri ardına sansürcü yasalar çıkarılırken çoğu şirket aslında bıçak sırtında yürümektedir. Nihayetinde özgürlüklerin uzun vadede kendi çıkarlarına olduğunu bilseler bile, kısa vadede hükümetlere boyun eğmek (onlarla çatışmamak), karlılığı garantilemenin önemli bir şartıdır. Bunu bozacak olan da tüketici olarak bizleriz. Eğer biz sansür karşıtı ürünler talep eder, sansüre karşı çıkarsak, şirketler de talebi izleyecek ve kısa vadeli çıkarları da uzun vadeli çıkarlarıyla uyumlu hale gelecektir. Buna örnek olarak son zamanlarda bir çok şirketin çevre bilincinin artmasını gösterebiliriz. Genellikle çevre dostu politikalar bu şirketlere ek maliyet ve külfet gerektirmektedir, ama tüketicinin baskısı (hatta ürünleri kullanmama tehdidi), şirketleri çevreci bir çizgiye itmistir.
Biz boş verirsek, bizim haklarımızı nihayetinde amacı bir ürün veya hizmet satmak olan şirketlerin gözetmesini beklemek makul bir varsayim değildir.
Fiili sansür uygulayan Çin, Suudi Arabistan vb anti demokratik ülkeleri hariç tuttuğumuzda, demokrasiyle yönetilen ulkelerde (buna Türkiye’yi de katıyoruz), birbiri ardına sansürcü yasalar çıkarılırken çoğu şirket aslında bıçak sırtında yürümektedir. Nihayetinde özgürlüklerin uzun vadede kendi çıkarlarına olduğunu bilseler bile, kısa vadede hükümetlere boyun eğmek (onlarla çatışmamak), karlılığı garantilemenin önemli bir şartıdır. Bunu bozacak olan da tüketici olarak bizleriz. Eğer biz sansür karşıtı ürünler talep eder, sansüre karşı çıkarsak, şirketler de talebi izleyecek ve kısa vadeli çıkarları da uzun vadeli çıkarlarıyla uyumlu hale gelecektir. Buna örnek olarak son zamanlarda bir çok şirketin çevre bilincinin artmasını gösterebiliriz. Genellikle çevre dostu politikalar bu şirketlere ek maliyet ve külfet gerektirmektedir, ama tüketicinin baskısı (hatta ürünleri kullanmama tehdidi), şirketleri çevreci bir çizgiye itmistir.
Biz boş verirsek, bizim haklarımızı nihayetinde amacı bir ürün veya hizmet satmak olan şirketlerin gözetmesini beklemek makul bir varsayim değildir.
Yorumlar
Yorum Gönder